Voorgestelde verandering wet: ZZP'er of werknemer?

De overheid is van plan de wet te veranderen en heeft hiervoor een voorstel online gezet. Deze verandering in de wet gaat over wanneer iemand werkt als ZZP'er of als werknemer. De overheid wil met deze veranderingen duidelijker maken wanneer iemand werkt als ZZP'er of als werknemer.

Wat verandert er?

Er komen drie aanwijzingen in de wet die aangeven dat iemand werkt als werknemer:

• De baas geeft aanwijzingen;
  • Het werk of de werknemer is onderdeel van het bedrijf;
  • De werkgever draag de risico's van het bedrijf. Als het bedrijf bijvoorbeeld verlies maakt, ben jij als werknemer daar niet verantwoordelijk voor.

Daarnaast wil de overheid het volgende in de wet opnemen. Verdien je niet meer dan € 32,24 per uur? Dan gaat de wet ervanuit dat jij als werknemer werkt.

Waarom is dit belangrijk?

Als werknemer heb je meer bescherming. Zo heb je recht op een ZW-uitkering als je ziekt wordt. Of krijg je doorbetaald tijdens vakantie. ZZP'ers hebben hier geen recht op. Als je werkt als zelfstandigen heb je wel meer vrijheid. Vaak mag je zelf je uren indelen. En krijg je minder instructies waardoor je zelfstandiger kan werken.

Deze verandering in de wet kan dus belangrijk voor u zijn. Bijvoorbeeld als u en uw werkgever het niet eens zijn of u werkt als werknemer of ZZP'er.

Hoe nu verder?

Deze veranderingen staan nog niet in de wet. Zij gelden dus nog niet. Wij houden de ontwikkelingen voor u in de gaten. Zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn, brengen wij u op de hoogte. Als de wet verandert, updaten wij natuurlijk ook onze tools!